Minulta kysytään usein, millainen arvonta tai kilpailu kannattaa messuosastolle tai muuhun vastaavaan tapahtumaan kehitellä houkuttimeksi, mitä siinä pitäisi olla palkintona jne.
Vastaan sadoista tapahtumista ja messuilta kerättyihin kokemuksiini perustuen, että ensinnäkään palkinnolla ei ole kovin suurta merkitystä. Tietysti sen pitää olla kohderyhmän mielestä houkutteleva. Esimerkiksi nuorille tällainen voisi olla jopo, iPad2, viikonloppuloma Lontoossa tai lahjakortti vaatekauppaan.
Olennaisinta on, että arvonta tai kilpailu on sellainen, että siihen pystyy osallistumaan monia ihmisiä yhtäaikaa ja toisaalta sellainen, että osallistumisessa menee hiukan enemmän aikaa kuin pelkkien yhteystietojen täyttämisessä.
Ensinnäkin se, että useampi pystyy osallistumaan yhtäaikaa on olennaista, koska näin suurempi määrä ihmisiä pystyy osallistumaan esimerkiksi messupäivän aikana. Kun arvontojen ja kilpailujen yksi tarkoitus on kuitenkin kerätä osallistuneiden yhteystietoja esim. esitteiden postittamista tai uutiskirjeen lähettämistä varten, saadaan näin tapahtuman aikana kerättyä mahdollisimman paljon kontakteja.
Arvontaan osallistumisen taas on hyvä viedä jonkin verran aikaa kahdestakin syystä. Ensinnäkin mitä pitempään osallistumiseen menee, sen enemmän omalla messuhenkilöstöllä on aikaa vaikuttaa osallistujaan ja myydä omaa tuotetta. Toiseksi, mitä enemmän osallistumiseen menee aikaa, sen enemmän osastolla on kullakin hetkellä porukkaa. Porukka osastolla taas vetää sinne entisestään lisää porukkaa. Kaikki haluavat tulla katsomaan, mikä muita on vetänyt osastolle.
Homma on siis vähän sama kuin yökerhojen kanssa. Yökerho, joka on jostain syystä suosittu, houkuttelee lisää juhlijoita, jotka taas puolestaan houkuttelevat lisää juhlijoita jne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti